Heb je ooit opgemerkt dat bestuurders van bepaalde automerken waarschijnlijker zijn om zich als idioten te gedragen in het verkeer dan anderen en agressieve chauffeurs zijn? Een waarschuwing nu uitgestuurd aan BMW-eigenaren nadat onderzoek heeft onthuld dat BMW’s tot de topmerken behoren die het meest waarschijnlijk betrokken zijn bij auto-ongelukken. 400.000 verkeersongevallen veroorzaakt door roekeloos rijgedrag, zoals te hard rijden, door rood licht rijden, enz., werden geanalyseerd in een recent onderzoek gepubliceerd in het Journal of Social Marketing.
Het onderzoek ontdekte dat bestuurders van bepaalde automerken aanzienlijk meer geneigd waren roekeloos te rijden en agressieve bestuurders te zijn. De hoofdauteur van het onderzoek, Alan Tapp, hoogleraar sociale marketing aan de Universiteit van het Westen van Engeland, zei: “Als alles gelijk is, zou je dezelfde verhouding van agressieve manoeuvres verwachten bij alle typen.” Hij ontdekte echter dat botsingen veroorzaakt door ‘risicovol’ of ‘agressief’ rijgedrag veel vaker voorkwamen bij merken die geadverteerd werden als ‘prestatie’ auto’s – die met ‘advertenties en marketing die lijken te juichen voor prestatiegericht rijden, kijk naar mij, ik ben de koning van de weg.’
Wie zijn de meest agressieve chauffeurs?
Het lijkt logisch als je bedenkt dat “boy racers” allemaal lijken te rijden in dezelfde soort auto’s. Merken van voertuigen die het meest betrokken waren bij ‘onoordeelkundige acties’ zijn onder andere Subaru’s, Porsches en BMW’s. Ondertussen bleek de bescheiden Skoda een van de veiligste auto’s op de weg te zijn. Academici achter het onderzoek, dat werd gepubliceerd in het Journal of Social Marketing, roepen nu op tot verder onderzoek naar de link tussen marketing van auto’s en agressieve bestuurders, waarbij wordt gesteld dat merkpositionering de schuld zou kunnen zijn.
Bepaalde ontwerpen trekken een bepaald soort chauffeur aan
“Het is een kip-en-ei-verhaal – kiezen agressieve chauffeurs bepaalde auto’s, of maken merken de situatie erger?” zegt Tapp. “We weten dat sommige automerken wereldwijd elk jaar honderden miljoenen dollars besteden aan het promoten van hun auto’s met beelden die in sommige gevallen subtiel een verband suggereren tussen hun automerk en hoogwaardig rijden. We weten ook dat het ontwerp van sommige merken aantrekkelijk lijkt voor bestuurders die de grenzen van prestaties willen verleggen. Natuurlijk houden deze fabrikanten zich aan de wetten en regelgeving die hen regeren, en we suggereren niet anders.
Stimuleert marketing agressieve chauffeurs?
Maar nu deze gegevens aan het licht zijn gekomen, zouden we de fabrikanten en regelgevers moeten aansporen om opnieuw te kijken naar de manier waarop moderne marketingtechnieken mogelijk een negatieve invloed hebben op de verkeersveiligheid en agressieve bestuurders stimuleren. Woordvoerders van de drie meest verantwoordelijke automerken verzekerden dat veiligheid altijd hun hoogste prioriteit is. BMW zei: “Niets is belangrijker dan veiligheid… Dit komt ook tot uiting in de manier waarop we onze auto’s op de markt brengen, en we besteden veel tijd en zorg aan het voldoen aan de hoge normen die worden gesteld.
“Veiligheid aan het stuur is prioriteit”
Ondertussen beweerden vertegenwoordigers van Porsche: “Veiligheid aan het stuur is voor ons van het grootste belang.” En Subaru legde uit dat ze hun focus hadden verlegd nadat de info uit de studie bekend werd gemaakt en zei: “Onze kernpijlers zijn veiligheid, capaciteit en betrouwbaarheid. Onze SUV’s zijn zeer op gezinnen gericht, en we zijn er trots op dat we de 5-sterren Euro NCAP-beoordeling hebben voor het gehele assortiment.”
Formule 1 in 2024
Het is niet omdat je fan van auto’s en snelheid bent, dat je een roekeloze chauffeur bent. Integendeel! Ben jij fan van Formule 1 en wil je alles weten over hoe het in de racewereld reilt en zeilt voor en achter de schermen? Of ben je een superfan van de ultieme kampioen Max Verstappen? Dan is het boek ‘Zo werkt de Formule 1 2024’ een dikke aanrader.
Zo werkt de Formule 1. De 2024 editie is hét boek voor alle fans van de Formule 1. Zowel de beginnende kijker als de doorgewinterde liefhebber wordt voorbereid op 2024, het drukste Formule 1-seizoen ooit. Alle facetten van de sport komen aan bod. Dit boek is ook een uitgebreid naslagwerk en geeft met meer dan 150 foto’s een compleet beeld van de koningsklasse van de autosport.
Bestel hier het boek(Bron: LADBible – Afbeeldingen: Freepik)