Dit is de gevaarlijkste job ter wereld, waarbij jaarlijks een pak mensen sterven

De schrijnende realiteit van wat vaak wordt beschouwd als de ‘gevaarlijkste job ter wereld’ is nu onthuld in schokkende details, met name in de context van het slopen van oude schepen. Wanneer schepen het einde van hun levensduur bereiken, worden ze naar landen zoals Bangladesh, Turkije, India en Pakistan gestuurd, waar het gros van de scheepssloopactiviteiten plaatsvindt. Hier nemen arbeiders de taak op zich om de schepen te ontmantelen, met het ernstige risico op letsel en zelfs dodelijke afloop.

De arbeidsomstandigheden voor scheepsslopers zijn vaak uiterst gevaarlijk en voldoen niet aan fatsoenlijke gezondheids- en veiligheidsnormen. Het constante gevaar om geplet of gesneden te worden door metaal is alomtegenwoordig. Volgens gegevens van het NGO Shipbreaking Platform zijn alleen al in 2022 op het strand van Chattogram, Bangladesh, minstens tien arbeiders omgekomen en raakten 33 anderen gewond tijdens het demonteren van schepen. In augustus 2021 kwamen vijf arbeiders om het leven tijdens scheepsonderdelen in Bangladesh.

Verschrikkelijke ‘statistieken’

Een maand later stierven in Turkije twee arbeiders nadat een touw brak terwijl ze een schip ontmantelden. Dit incident volgde slechts twee maanden na een ander voorval op dezelfde scheepswerf waarbij eveneens twee mannen om het leven kwamen. In 2016 werd een scheepssloper in Bangladesh doodgedrukt door een immense stalen plaat, en in de vier dagen daarna kwamen nog eens drie mensen om het leven op dezelfde werf. Glenn Thompson, assistent nationaal secretaris van de Australian Manufacturing Union, getuigde in 2015 van de omstandigheden bij scheepsbouwers in Chittagong. In een gesprek met news.au.com beschreef hij de industrie, die duizenden werknemers telt en waar jaarlijks zo’n 800 schepen worden gesloopt, als ‘afschuwelijk’.

“De arbeiders hebben niks bescherming”

Hij benadrukte dat overal rommel ligt en dat mannen zonder veiligheidsbarrières werken met oxy-acetyleen fakkels hoog op de bovenbouw van scheepswrakken. “De arbeiders hebben geen toegang tot elementaire beschermingsmiddelen zoals handschoenen of maskers,” voegde hij eraan toe. Thompson wees er ook op dat de arbeiders in contact komen met asbest, een potentieel dodelijke stof die met de hand moet worden verwijderd. De Internationale Arbeidsorganisatie heeft het slopen van schepen bestempeld als “een belangrijk gezondheids- en milieuprobleem in de wereld” en beschouwt het als een van de gevaarlijkste beroepen, met onaanvaardbaar hoge aantallen doden, gewonden en werkgerelateerde ziekten.

Deal-tip  

Vanaf heden werken wij als affiliate samen met onze partners Action en bol.com, die regelmatig dikke online deals aanbieden. Graag houden we jullie dagelijks op de hoogte van alle deals die beschikbaar zijn in onze nieuwe Facebook-groep ‘Gekke Deals’. Via deze link kun je gratis lid worden van de groep en blijf je op de hoogte van alle deals.  

Alle topdeals van Action vind je hier – Alle topdeals van bol.com vind je hier