Dik probleem met elektrische wagens: “Info van constructeurs is onjuist!”

De Franse consumentenorganisatie UFC-QueChoisir heeft na een real-life test van 25 elektrische voertuigen een kritisch oordeel geveld over de betrouwbaarheid van de beloften van automerken met betrekking tot het bereik van hun elektrische auto’s.

Naast de hoge aanschafprijs wordt het beperkte rijbereik vaak genoemd als het grootste minpunt van elektrische auto’s, wat deze twee aspecten meteen ook de belangrijkste criteria maakt bij de aankoopbeslissing. Hoewel de prijs vaststaat, is het rijbereik dat niet noodzakelijk. De theoretische actieradius die door de merken wordt geadverteerd, moet met enige scepsis worden beschouwd, zoals aangetoond in een test van 25 elektrische auto’s uitgevoerd door UFC-QueChoisir, de Franse tegenhanger van consumentenorganisaties zoals Test-Aankoop.

Rijbereik elektrische wagens niet correct

De resultaten van de test spreken boekdelen: geen enkel getest model komt zelfs maar in de buurt van de beloofde actieradius. In het beste geval is het verschil beperkt tot 10 procent (bij 5 van de 25 modellen), maar bij 10 modellen loopt het verschil op tot minstens 20 procent, met zelfs een uitschieter tot 30 procent. Deze bevindingen sluiten aan bij een soortgelijk onderzoek van een jaar eerder, waarbij een verschil van 10 tot 33 procent werd gevonden tussen de theoretische actieradius en het daadwerkelijke rijbereik, gemeten door de consumentenorganisatie.

(lees verder onder de afbeelding)

Waar ligt de fout?

Volgens UFC-QueChoisir ligt de fout bij de WLTP-homologatieprocedure, de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure. “De meetomstandigheden weerspiegelen nauwelijks de realiteit,” zegt de organisatie, waarbij ze wijst op een test van een halfuur en 23,25 kilometer op een rolbank onder gestandaardiseerde omstandigheden.

Deze omstandigheden zijn simpelweg niet vergelijkbaar met het volledig leegrijden van een batterij op echte wegen, waarbij factoren zoals lucht- en rolweerstand of buitentemperatuur niet worden meegenomen. Zelfs als diverse praktijksituaties zoals stadsrijden met veel remmen en accelereren, of cruisen op de snelweg met een topsnelheid van 131,3 kilometer per uur in het laboratorium worden nagebootst.

(Bron: nieuwsblad.be – Afbeeldingen: Unsplash)