Voor liefhebbers van een goed glas wijn in restaurants is er helaas slecht nieuws. Volgens een gespecialiseerde website is er sprake van een stijging van de prijzen op de wijnkaarten, een fenomeen dat bekend staat als “graai-flatie”.
Deze term, een samensmelting van “graaien” en “inflatie”, duidt op het fenomeen waarbij bedrijven, bovenop de al stijgende prijzen door inflatie, de prijzen nog verder verhogen. Ook wijnkaarten in restaurants lijken nu ten prooi te vallen aan deze graaiflatie.
Peperdure wijn in restaurants
Vooral restaurants die zich profileren als gastronomische bestemmingen worden getroffen, zo meldt de website Wijnkanaal. Hoewel de eigenaar van de website geen specifieke restaurants noemt, is hij als kenner alerter dan ooit wanneer hij ergens dineert. Als voorbeeld van deze graaiflatie noemt hij een witte bourgogne die voor 390 euro per fles werd aangeboden.
“Prijs is niet gerechtvaardigd”
Hij vindt dat deze prijs geenszins gerechtvaardigd was. “Dergelijke excessieve prijsstijgingen voelen als een belediging voor de liefhebbers van wijn,” schrijft hij. “Wat kun je doen tegen deze buitensporige prijzen? Er is maar één oplossing: koop deze wijnen niet. Het is pure oplichterij.”
(Bron: Redactie 24 – Afbeeldingen: Unsplash)