Waarom je maar beter de ‘kleine lettertjes’ op een fles wijn leest

Het heeft drie maanden geduurd voordat er iemand aanspraak maakte op de fles wijn die een Britse denktank gratis wilde weggeven aan de eerste persoon die het verborgen aanbod in hun privacybeleid opmerkte.

Met deze stunt wilde de denktank benadrukken dat bedrijven veel tijd en geld besteden aan uitgebreide gebruiksvoorwaarden die bijna niemand ooit leest. In februari had Tax Policy Associates, een denktank gespecialiseerd in belastingbeleid, in zijn privacybeleid vermeld: “We zullen een fles goede wijn sturen naar de eerste persoon die dit leest.”

Privacybeleid

Het resultaat van het experiment was dat pas na drie maanden de organisatie een e-mail ontving waarin de prijs werd opgeëist. “Dit was mijn ludieke protest tegen de verplichting voor alle bedrijven om een privacybeleid te hebben, terwijl vrijwel niemand dat leest,” zegt oprichter Dan Neidle. “Zelfs een kleine koffiebar moet een privacybeleid op zijn website hebben: dat is absurd en een verspilling van geld.”

Beloning

Als beloning ontving de attente lezer een fles Château de Sales Pomerol 2013/2014 ter waarde van ongeveer 30 euro van Neidle. Voor wie nu denkt snel een gratis fles wijn te kunnen bemachtigen, zal teleurgesteld zijn: de denktank heeft inmiddels de kleine lettertjes op zijn website aangepast.

(Bron: nieuwsblad.be – Intropic: Unsplash)