Waarom je je handen niet op 10 voor 2 moet houden tijdens het rijden en hoe het wél moet

Veel mensen hebben geleerd om hun handen op 10 voor 2 te houden tijdens het autorijden, maar dit blijkt een gevaarlijke positie te zijn. Deskundigen geven nu andere adviezen voor een veilige rijhouding.

De traditionele 10-voor-2 positie, waarbij je handen op die uren op de klok liggen, was ooit de norm, vooral in een tijd zonder stuurbekrachtiging. Vandaag de dag worden er echter moderne auto’s geproduceerd met verbeterde stuursystemen en toegevoegde veiligheidstechnologieën zoals airbags. Dit verandert alles.

Hoe moet je je handen houden op het stuur?

Wanneer een airbag geactiveerd wordt, kan de 10-voor-2 positie ernstige verwondingen veroorzaken. De kracht van de airbag kan in zo’n situatie je armen tegen je gezicht of borstkast slaan, wat kan leiden tot gebroken botten of ander letsel.

Experts suggereren nu om je handen op 9 en 3 of zelfs op 8 en 4 te houden. Deze posities geven betere controle over het stuur en verminderen het risico op letsel door airbags. Ook helpen ze om vermoeidheid tijdens lange ritten te verminderen, omdat je armen minder hoog gehouden hoeven te worden.

Aanpassen rijgewoonte

Het aanpassen van deze rijgewoonte kan lastig zijn, vooral als je jarenlang anders hebt geleerd. Toch is het de moeite waard om het te proberen voor de extra veiligheid en het comfort dat het biedt. Veilig rijden begint bij een goede rijhouding, dus overweeg om je handen voortaan op 9 en 3 of 8 en 4 te plaatsen.

(Intropic: Freepik)