Verplichte les Arabisch voor leerlingen in Belgische school: “Hun horizon verbreden”

Het Heilige-Drievuldigheidscollege in Leuven heeft dit schooljaar Arabisch toegevoegd aan het lessenpakket voor het zesde middelbaar in de richting moderne talen. Dit werd donderdag door de kranten van Mediahuis gemeld.

Deze beslissing sluit aan bij de modernisering van het secundair onderwijs, waardoor scholen meer vrijheid hebben om de richting moderne talen aan te bieden met een beperkt aantal uren voor vakken zoals Latijn, economie, wetenschappen, of wiskunde. Hierdoor kunnen scholen zelf enkele lesuren invullen.

“We willen hun horizon verbreden”

“Wij willen onze leerlingen niet pamperen, maar hen intellectueel uitdagen met een taal die niet tot de Indo-Europese taalfamilie behoort,” aldus directeur Frank Baeyens. “We willen laten zien dat een taal heel anders kan zijn qua structuur, schrift en tekens. Het doel is niet dat de leerlingen vloeiend Arabisch leren spreken, maar dat ze op een filosofische en culturele manier kennismaken met de taal. Het gaat om het verbreden van hun horizon.”

Maatschappelijk relevant

Baeyens wijst ook op de maatschappelijke relevantie. “Een aantal leerlingen heeft Arabisch als moedertaal. Het zou een enorme meerwaarde zijn als we een leraar met Arabische achtergrond kunnen aanstellen, die als rolmodel kan dienen. Zo kunnen leerlingen zich identificeren met iemand die een bepaalde maatschappelijke positie heeft bereikt en verder gestudeerd heeft. Momenteel zijn er te weinig leraren met een migratieachtergrond.”

De onderwijskoepels zijn niet op de hoogte van andere scholen die Arabisch in hun curriculum opnemen. Enkele katholieke scholen hebben in het verleden wel eens Koreaans of Zweeds onderwezen.

(Bron: Clint.be en hln.be – Afbeelding: Freepik)