Spieken is een groot probleem tijdens examens, en de toegenomen toegang tot het internet maakt het alleen maar moeilijker. In plaats van hun kennis en vaardigheden te gebruiken om antwoorden te vinden, denken sommige studenten dat ze met een snelle Google-zoekopdracht hun problemen kunnen oplossen. Hoewel je online veel antwoorden kunt vinden, draagt dit weinig bij aan je probleemoplossend vermogen en ondermijnt het het doel van een examen: het tonen van je kennis zonder te valsspelen. Tegenwoordig maken leraren zich zelfs zorgen dat studenten AI inzetten om antwoorden voor hen te genereren.
Daarom is het nu ook een taak van leraren om slimme valstrikken op te zetten om spiekers te betrappen. Een leraar vond een ingenieuze manier om de spiekers onder zijn studenten te ontmaskeren en ving 14 van hen in de act. Toen hij merkte dat veel studenten tijdens de examens naar het toilet gingen, kreeg hij zijn twijfels. Hij vroeg zich af of ze niet gewoon een plaspauze namen, maar in werkelijkheid naar antwoorden zochten. Daarom bedacht hij een slimme strategie.
‘Onmogelijke’ examenvraag
Hij voegde een ‘onmogelijke’ vraag toe aan de toets die zijn studenten niet konden beantwoorden en zorgde ervoor dat wie het online zocht, in de val zou lopen. Ongeveer een maand voor het examen vroeg hij een assistent om de vraag online te plaatsen en om advies te vragen over de oplossing. Vervolgens gaf hij zelf een antwoord dat aannemelijk leek voor iemand die er niet al te lang over nadacht, zoals een student die snel op zijn telefoon kijkt tijdens een toiletpauze.
Gewoon wachten…
Met deze valstrik opgezet, hoefde de leraar alleen nog maar te wachten wie van zijn studenten erin zou trappen en het neponderdeel zou invullen bij de onmogelijke vraag. De enige manier om dat antwoord te krijgen, was door het online op te zoeken. Van de 99 studenten die het examen maakten, werden er 14 betrapt. Als straf kregen zij nul punten voor de toets. De meningen waren verdeeld over de vraag of de leraar terecht zijn studenten had misleid, nadat hij zijn verhaal op Reddit had gedeeld.
Sommigen vonden het een ‘erg slimme en eerlijke zet’ en prezen de leraar om zijn aanpak, terwijl anderen het een ‘rotstreek’ vonden. “Wat als iemand zijn tijd aan deze vraag verspilt en daardoor niet genoeg tijd heeft voor de rest?” vroeg iemand zich af, terwijl een ander vond dat de leraar op een ‘machtstrip’ was.
(Intropic: Freepik)