Site pictogram Mancho

Dit zijn de agressiefste bestuurders van Europa (en zoek het niet te ver)

Europeanen lijken in het verkeer weinig respect voor de regels te hebben. Zo belt tweederde van de bestuurders regelmatig achter het stuur en geven velen geen richting aan bij het wisselen van rijstrook. Ook overschrijden veel automobilisten vaak de snelheidslimiet, waardoor voetgangers zich onveilig voelen om over te steken. Uit recent onderzoek blijkt dat vooral bestuurders van bepaalde automerken bekendstaan om hun roekeloze gedrag.

Bestuurders van Duitse automerken, zoals Audi, Mercedes en Volkswagen, worden vaak als asociaal bestempeld, maar BMW-rijders steken er bovenuit. Eigenaren van deze auto’s worden omschreven als egoïstisch, koppig en rebels, wat zich uit in onvriendelijk rijgedrag. Tot overmaat van ramp werd ook vastgesteld dat Belgen in Europa het meeste agressieve rijgedrag vertonen. Ze gaan confrontaties niet uit de weg, toeteren onnodig en rijden vaak te dicht op hun voorganger, ongeacht het automerk.

Individualistische weggebruikers

De studie wees verder uit dat weggebruikers in het algemeen steeds individualistischer worden, wat tot gevaarlijke situaties leidt. Dit geldt niet alleen voor automobilisten, maar ook voor fietsers, motorrijders en voetgangers, die steeds meer risico nemen en vaker verkeersovertredingen begaan. Behalve bellen en bumperkleven worden automobilisten ook schuldig bevonden aan dubbel parkeren, het zonder kijken openen van portieren en het rijden op busbanen. Vooral mannelijke bestuurders missen zelfreflectie: ze zien zichzelf als uitstekende chauffeurs en geven anderen de schuld van problemen op de weg.

E-bikes en fatbikes

Vrouwen zijn daarentegen eerder bereid hun eigen fouten toe te geven. Het aantal verkeersslachtoffers blijft stijgen, niet alleen door auto-ongelukken, maar ook door een toename van dodelijke fietsongevallen. Dit is deels te wijten aan het gebruik van snellere fietsen, zoals e-bikes en fatbikes. Er worden maatregelen voorgesteld, zoals het beperken van smartphonegebruik op de fiets en het verplichten van een helm, om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Mobiele versie afsluiten