Bekende professor: “Binnen enkele weken gaan wetenschappers bestaan van buitenaards leven bevestigen”

Een filmmaker van NASA heeft beweerd dat wetenschappers binnen enkele weken kunnen bevestigen dat buitenaards leven bestaat. Op het internet vind je talloze verhalen van mensen die beweren bewijs te hebben van UFO’s (recentelijk omgedoopt tot UAP’s) of zelfs ontmoetingen met buitenaardse wezens. Tot nu toe is echter niets hiervan geverifieerd.

Maar de lange en chaotische zoektocht naar bewijs van een buitenaardse beschaving zou binnenkort ten einde kunnen komen. Een academicus beweert dat het bewijs al volgende maand kan worden gepubliceerd. In tegenstelling tot claims van pseudowetenschappers en UFO-jagers, komen deze nieuwe beweringen van Professor Simon Holland, een wetenschapper die nauw heeft samengewerkt met NASA en de BBC.

“Bewijs is veelbelovend”

Tijdens een interview met The Mirror onthulde Holland dat er twee groepen astronomen zijn die op het punt staan hun bevindingen over buitenaards leven te publiceren. “We hebben een niet-menselijke buitenaardse intelligentie in ons sterrenstelsel gevonden, en mensen weten dit nog niet,” zei hij. Holland gaf weinig details over de ontdekking, maar beweerde dat de informatie hem was doorgegeven door een contactpersoon bij Breakthrough Listen, een privaat wetenschappelijk onderzoeksinstituut opgericht door Yuri Milner. Hoewel er nog meer onderzoek nodig is om deze bevindingen volledig te bevestigen, benadrukte Holland dat het bewijs veelbelovend is.

‘Niet-menselijke technologische handtekening’

Het huidige onderzoek is gebaseerd op een “niet-menselijke technologische handtekening,” een radiogolf genaamd BLC-1, die in 2019 werd opgepikt door de Parkes-telescoop in Australië. Aanvankelijk werd gedacht dat het signaal niet buitenaards was, maar Breakthrough Listen in Oxfordshire onderzoekt nu verder bewijs. Holland benadrukte dat het signaal geen natuurlijk fenomeen lijkt te zijn. “Het is een enkel punt van oorsprong,” voegde hij toe. “Het signaal, in plaats van de enorme ruis van alles in het universum die we horen via alle radiotelescopen, was een smalle elektromagnetische spectrumgolf.”

FAST-programma

Daarnaast zijn de onderzoekers van Breakthrough Listen niet de enigen die dit signaal onderzoeken. Volgens Holland is de Chinese ruimtevaartorganisatie ook bezig met hetzelfde onderzoek via hun FAST-programma (Five-hundred-meter Aperture Spherical Telescope), de grootste telescoop ter wereld sinds Arecibo. Holland verwacht dat de bevindingen binnen een maand zullen worden gepubliceerd, ofwel door Breakthrough Listen of door het Chinese team.

(Intropic: Freepik)