De winter staat voor de deur, en dat betekent vaak extra uitdagingen voor onze auto’s. Met de dalende temperaturen kan vocht in je voertuig snel voor condens zorgen. Een beslagen voorruit is niet alleen vervelend, maar kan ook gevaarlijk worden als het je zicht belemmert. Een snelle zoektocht op sociale media biedt talloze tips om condens snel te verwijderen, maar experts waarschuwen dat bestuurders vaak onnodige complicaties veroorzaken bij het schoonmaken van hun ruiten. In het bijzonder raden ze af om in de winter op een specifieke knop te drukken: de ‘recirculatieknop’.
Weinig nut in de winter
Deze knop, onderdeel van het HVAC-systeem (Verwarming, Ventilatie en Airconditioning), zorgt ervoor dat de lucht in de auto circuleert zonder nieuwe lucht van buiten aan te zuigen. Het pictogram op het dashboard toont meestal een auto met een U-vormige pijl erin. Hoewel deze functie handig kan lijken, waarschuwen experts dat het gebruik ervan in de winter meer problemen kan opleveren dan voordelen. “Zorg ervoor dat de recirculatieknop uitgeschakeld is bij koud weer,” adviseren ze. “Deze knop is ideaal in warme omstandigheden in combinatie met airconditioning, maar in de winter heeft het weinig nut en kan het zelfs nadelig zijn.”
De standaardinstelling voor ‘verse lucht’ zorgt ervoor dat lucht van buitenaf door de verwarming stroomt, wat helpt om de ramen vrij van condens te houden. “Als de recirculatieknop aanstaat, beslaan je ruiten sneller en blijven ze langer beslagen tijdens het rijden,” leggen de experts uit. Door de recirculatieknop uit te laten, verminder je de kans dat vochtige lucht in de auto condenseert, wat je zicht aanzienlijk kan verbeteren.
Schadelijk voor de gezondheid
Bovendien kan het gebruik van de recirculatieknop schadelijk zijn voor je gezondheid. Door de verhoogde luchtvochtigheid in de auto kan de cabine benauwd aanvoelen, wat slaperigheid bij de bestuurder kan veroorzaken en zo de verkeersveiligheid in gevaar brengt. Experts adviseren daarom om de knop uit te schakelen en buitenlucht via de verwarmingskern naar binnen te laten komen. Dit helpt niet alleen om de voorruit op te warmen, maar ook om deze te ontvochtigen en condens te voorkomen.
(Intropic: Freepik)