De temperatuur op kantoor is een veelvoorkomende bron van discussie tussen collega’s. Sommigen vinden het te warm, anderen juist te koud. Maar wat is nu de ideale temperatuur op kantoor, en hoe zit dat voor mensen die buiten werken?
Wat is de ideale temperatuur op kantoor?
Uit een recente enquête van HR-dienstengroep Liantis, onder duizend medewerkers, blijkt dat 42% van de werknemers het vaak te warm heeft op kantoor, en bij mannen loopt dit percentage zelfs op tot 48%. Daarentegen vindt 38% het vaak te koud. Met de winter in aantocht worden de discussies over de temperatuur op kantoor weer talrijker. Moet de verwarming aan of niet? En is het beter om de ramen open of dicht te houden?
42% van de respondenten geeft aan dat de temperatuur op de werkplek regelmatig voor discussie zorgt. “Er is helaas geen enkele temperatuur die voor iedereen ideaal is,” aldus Lucie Huyghebaert, expert bij Liantis. Wat is dan de juiste temperatuur op kantoor? Volgens Huyghebaert ligt de aanbevolen temperatuur tussen de 20 en 24 graden. “Er bestaan formules en modellen die werkgevers kunnen helpen bij het bepalen van de juiste temperatuur, want comfort op de werkplek is vaak maatwerk,” legt ze uit.
Hoe pakken bedrijven dit aan?
“Sommige bedrijven stellen de temperatuur op de werkplek in op 19 graden vanwege de energiebesparing, maar dat is eigenlijk te koud,” voegt ze eraan toe. Twee jaar geleden was er veel nadruk op energiebesparing, maar het lijkt erop dat dit niet altijd goed ontvangen werd. Uit de enquête blijkt dat 37,7% van de medewerkers vindt dat energiebesparing geen reden mag zijn voor een te warme of te koude werkplek. Een derde zegt moeite te hebben met concentreren door de temperatuur, en een kwart probeert dit te vermijden door thuis of elders te werken wanneer mogelijk.
Ongeveer een derde van de medewerkers neemt zelf maatregelen met betrekking tot de temperatuur op kantoor, zoals het meenemen van een mini-ventilator of een elektrisch verwarmingstoestel. Drie op de vier medewerkers passen hun kleding aan, bijvoorbeeld door een extra trui of sjaal te dragen, of door in laagjes te werken die ze makkelijk kunnen uit- of aantrekken. “Medewerkers vinden creatieve manieren om de kou of tocht te vermijden,” merkt Huyghebaert op.
(lees verder onder de afbeelding)
Problemen met temperatuur op kantoor
Problemen met de temperatuur op kantoor komen vooral voor in open landschapskantoren, waar veel mensen dicht bij elkaar zitten. “Soms kan het helpen om medewerkers op een andere plek in het kantoor te plaatsen,” suggereert ze. “Een andere oplossing is het creëren van aparte werkruimtes waar de temperatuur afzonderlijk kan worden geregeld.” Als medewerker kun je je zorgen over de temperatuur zeker aankaarten. “Heb je het te koud of te warm, bespreek dit dan met je leidinggevende,” adviseert Huyghebaert. “Samen met het team kan dan naar de beste oplossing worden gezocht.”
Temperatuur op kantoor niet enige zorg
Temperatuur is trouwens niet de enige zorg op kantoor. Uit een onderzoek van HR-specialist Attentia, onder 14.000 werknemers, blijkt dat een op de drie personeelsleden last heeft van te droge of vervuilde lucht op kantoor. En niet iedereen werkt op kantoor; ook voor werknemers die buiten werken, moet de werkgever maatregelen treffen nu de temperatuur daalt. “Zorg voor geschikte kleding, gratis warme dranken en voldoende pauzes in verwarmde ruimtes,” aldus Huyghebaert.
(Bron: Jobat – Afbeeldingen: Unsplash)