De chauffeur zal het voelen in zijn portefeuille: komt er een dure oplossing voor het fileleed op Vlaamse wegen?

Het afgelopen jaar waren er meer files op de Vlaamse wegen dan ooit tevoren. Kan rekeningrijden de oplossing bieden? De bevoegde minister gaf hierop een duidelijk antwoord.

Rekeningrijden

Voka, de Vlaamse werkgeversorganisatie, steunt de invoering van rekeningrijden. Hierbij zouden mensen meer betalen op basis van het gebruik van hun auto, bijvoorbeeld tijdens drukke periodes. Dit zou hen moeten aanzetten om niet allemaal tegelijk de wagen te nemen.

Vlaams minister van Mobiliteit, Annick De Ridder (N-VA), verklaarde in ‘Terzake’: “Als we vanaf nul zouden beginnen en bijvoorbeeld een belastingtarief van ongeveer 25% zouden hebben, zou het logisch zijn om gebruikers te laten betalen, bijvoorbeeld via rekeningrijden.”

Hoogste belastingen wereldwijd

Toch voegde ze eraan toe: “Maar we hebben al de hoogste belastingen voor de middenklasse wereldwijd. Onderzoeken naar rekeningrijden, uitgevoerd door vorige regeringen, hebben geen manier gevonden om het in te voeren zonder de werkende middenklasse te benadelen. Daarom zal rekeningrijden er niet komen.”

(Intropic: Unsplash)