Niet alleen extreme kou en hitte beïnvloeden het rijbereik van elektrische voertuigen (EV’s), maar regen blijkt ook een significante rol te spelen. Dit is zeker het geval tijdens het onvoorspelbare weer van de afgelopen maanden. Frans onderzoek heeft aangetoond dat regen het energieverbruik van elektrische auto’s met meer dan 20% kan verhogen bij snelheden van 110 km/u. Maar wat zijn de precieze oorzaken van dit verhoogde verbruik?
Waarom regen het energieverbruik van elektrische auto’s verhoogt
Volgens een studie van het Franse platform Automobile Propre heeft hevige regenval invloed op het rijbereik van elektrische voertuigen. Net als bij voertuigen met een verbrandingsmotor zorgt de waterlaag op de weg voor extra rolweerstand, waardoor de auto meer energie verbruikt om dezelfde snelheid te behouden. Deze extra weerstand kan leiden tot een aanzienlijk hoger energieverbruik.
De invloed van luchtvochtigheid en temperatuur op het rijbereik
Behalve de verhoogde rolweerstand heeft ook de luchtvochtigheid invloed op het energieverbruik van elektrische auto’s. Hoge luchtvochtigheid verhoogt de aerodynamische weerstand, wat betekent dat de auto harder moet werken om door de lucht te bewegen. Daarnaast speelt de temperatuur een rol: koudere lucht is dichter, en een kouder wegdek zorgt ervoor dat de banden minder efficiënt werken. Hoe kouder het is, hoe hoger het energieverbruik van de auto.
Franse tests tonen het effect van regen op elektrische auto’s
Om de impact van regen op het rijbereik van elektrische voertuigen te testen, voerde Automobile Propre metingen uit met verschillende modellen, waaronder de Cupra Born, Peugeot e-3008, Renault Scenic e-Tech en Audi e-Tron GT RS. De tests werden buiten uitgevoerd tijdens zware regenval en niet in gecontroleerde laboratoriumomstandigheden. Dit zorgt voor een realistischere weergave van hoe regen het verbruik beïnvloedt in de dagelijkse praktijk.
Resultaten: hoeveel meer energie verbruiken elektrische auto’s bij regen?
De metingen gaven aan dat bij een snelheid van 110 km/u het energieverbruik gemiddeld met meer dan 20% steeg, wat gelijkstaat aan ongeveer 4 kWh per 100 kilometer. Dit resulteerde in een vermindering van het rijbereik van maar liefst 16,7%, wat neerkomt op bijna 60 kilometer minder per laadbeurt.
Ter vergelijking, bij droog weer en een snelheid van 130 km/u was het extra verbruik slechts 1,2 kWh per 100 kilometer, wat het rijbereik met slechts 15 kilometer verkleinde. Dit toont aan hoe sterk het effect van regen kan zijn op de actieradius van een elektrische auto.
Wat betekent dit voor elektrische auto’s in slecht weer?
De resultaten van het Franse onderzoek benadrukken het belang van het weer bij het plannen van lange ritten met een elektrische auto. Bij regen en kou kunnen bestuurders rekening houden met een aanzienlijk korter rijbereik. Dit maakt het plannen van stops voor opladen nog crucialer, vooral bij langere ritten.
Conclusie: weersomstandigheden mogen niet worden onderschat
Regen is een belangrijke factor die het rijbereik van elektrische voertuigen beïnvloedt, en dit effect mag niet worden onderschat. Net als bij kou of hitte zorgt regen voor een hoger energieverbruik, wat betekent dat bestuurders van EV’s extra aandacht moeten besteden aan de weersomstandigheden bij het plannen van hun ritten.
(Bron: hln.be – Intropic: Unsplash)