Sinds 1 december gelden er gewijzigde regels voor de keuring van autobanden in Vlaanderen aangepast. Dit kondigde het departement Mobiliteit en Openbare Werken aan. Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) wil de autokeuring hiermee veiliger, eenvoudiger en transparanter maken. Hieronder een overzicht van de belangrijkste wijzigingen.
Strengere controle op bandenslijtage
Een van de meest opvallende veranderingen is de striktere controle op bandenslijtage. De slijtage-indicator, een blokje in de hoofdgroef van de band, geeft aan wanneer vervanging nodig is. Vanaf 1 december leidt slijtage waarbij dit blokje gelijk staat met de rest van het profiel direct tot een rood keuringsbewijs met een geldigheidsduur van slechts vijftien dagen.
Bij een profieldiepte van minder dan 1,6 millimeter wordt de auto meteen afgekeurd met een rijverbod. De bestuurder mag in dat geval alleen de kortste route afleggen tussen huis, garage en keuringsstation.
Vastgelegde snelheidsindex
Een nieuwe maatregel bepaalt dat de snelheidsindex van banden minimaal 160 kilometer per uur moet zijn, ongeacht of het voertuig harder kan rijden. Dit is in lijn met de maximumsnelheid van 120 kilometer per uur in Vlaanderen.
Voertuigen die na 1 januari 2004 voor het eerst zijn ingeschreven, moeten voortaan beschikken over banden met een e-markering. Deze markering bewijst dat de band voldoet aan Europese veiligheidsnormen.
Versoepeling van symmetrie-eisen
Er is ook goed nieuws voor bestuurders. De eisen voor bandensymmetrie worden versoepeld. Vanaf 1 december hoeven banden op dezelfde as alleen nog dezelfde structuur en afmeting te hebben. De controle op laad- en snelheidsindex per as komt te vervallen.
Wanneer je binnenkort naar de autokeuring gaat, is het belangrijk om deze nieuwe regels in acht te nemen. Zo voorkom je onverwachte afkeuringen. Een goed geïnformeerde bestuurder is er twee waard!
(Bron: hln.be – Intropic: Freepik)