Slecht nieuws voor Belgische chauffeurs, en zeker al als je met een BMW rijdt

Een recente studie werpt een kritisch licht op het verkeersgedrag van Europeanen en Belgen in het bijzonder. Veel automobilisten tonen weinig respect voor verkeersregels. Zo geeft tweederde van de bestuurders toe regelmatig te telefoneren tijdens het rijden en wordt er vaak geen richting aangegeven bij het wisselen van rijstrook. Te hoge snelheden maken het probleem alleen maar groter, wat bij voetgangers angst veroorzaakt om veilig over te steken.

Duitse automerken en hun roekeloze reputatie

Uit het onderzoek blijkt dat bestuurders van Duitse automerken vaker als roekeloos worden bestempeld. Audi-, Mercedes- en Volkswagenrijders hebben al een bedenkelijke reputatie, maar het zijn vooral bestuurders van BMW’s die de kroon spannen. Zij worden vaak gezien als de ultieme wegpiraten, met een rijstijl die egoïstisch en koppig wordt genoemd. Dit recalcitrante gedrag vertaalt zich vaak in asociale handelingen op de weg.

Belgen: Europese kampioenen in agressief rijgedrag

Wat nog opvallender is: Belgen blijken in Europa de meest agressieve weggebruikers te zijn. Onze bestuurders schrikken niet terug voor confrontaties, claxonneren vaak onnodig en houden ervan om bumper te kleven, ongeacht het merk auto waarin ze rijden. Het onderzoek wijst ook op een algemene toename van egoïsme op de weg, zowel bij automobilisten als bij fietsers, motorrijders en voetgangers. Het gedrag varieert van bellen achter het stuur tot dubbel parkeren, deuren openen zonder uit te kijken en rijden op de busbaan.

Mannen versus vrouwen

Zelfkritiek blijkt schaars, vooral onder mannelijke bestuurders. Zij zien zichzelf vaak als uitmuntende chauffeurs en leggen de schuld meestal bij anderen. Vrouwen daarentegen zijn eerder bereid fouten in hun rijstijl te erkennen. De verkeersveiligheid heeft echter te lijden onder deze houding. Het aantal verkeersgewonden stijgt, niet alleen door auto-ongelukken, maar ook door een toenemend aantal fietsdoden. Snellere fietsen, zoals e-bikes en fatbikes, spelen hierin een rol.

Pleidooi voor veiliger verkeer

Om de veiligheid op de weg te vergroten, pleit het onderzoek voor striktere regels. Denk hierbij aan het beperken van smartphonegebruik op de fiets en de invoering van een verplichte helm voor fietsers. Dit soort maatregelen kan bijdragen aan een veiliger verkeer, zowel voor automobilisten als voor kwetsbare weggebruikers.

(Bron: Clint – Intropic: Freepik)