Sinds vorige maand heb je recht op een kleine schadevergoeding als je plotseling zonder internet zit door een storing. Dit meldt Mediahuis. Het idee van zo’n compensatie werd al tien jaar geleden voorgesteld door het BIPT, de telecomwaakhond van België.
Compensatieregeling
Vanaf 1 november werd het eindelijk ingevoerd. Klanten die tijdelijk zonder internet of telefoon zitten, hebben recht op een bescheiden vergoeding van ongeveer 1 euro per dag, zolang de storing niet door overmacht wordt veroorzaakt.
Compensatieregeling De storing moet minstens acht uur duren voordat je recht hebt op de vergoeding. Telecombedrijven kunnen de hoogte van de compensatie ook laten afhangen van je maandelijkse abonnementskosten, of de schadevergoeding aanbieden in de vorm van iets anders, zoals een gratis filmticket.
“Is dit een grap?”
De telecombedrijven moeten hun klanten binnenkort informeren over hoe zij de compensatie gaan uitvoeren. De vergoeding zal naar verwachting automatisch worden uitbetaald. Deze regeling werd geïntroduceerd door de vertrekkende minister van Telecommunicatie, Petra De Sutter (Groen).
“Minste wat we kunnen doen” “Telecomkosten zijn in ons land niet goedkoop. Als er dan een storing is, is een compensatie het minste wat we voor onze klanten kunnen doen,” zei De Sutter toen haar wetsontwerp werd goedgekeurd. Helaas komen storingen regelmatig voor, wat aanleiding geeft tot gemengde reacties van het publiek. Een aantal mensen vraagt zich af: “Is dit een grap!?” en anderen zeggen: “Typisch Belgische oplossing!”
(Bron: hln.be – Intropic: Freepik)
VOLGTIP: We hebben nu nog een extra Facebookpagina met al het laatste interessante nieuws en weetjes uit binnen- en buitenland. Mis niks, volg onze nieuwe Facebookpagina hier. Veel leesplezier!