Experts waarschuwen voor ’s nachts opladen van elektrische auto’s: “Kan voor dikke problemen zorgen!”

Een studie van de Stanford Universiteit waarschuwt dat het opladen van elektrische voertuigen (EV’s) tijdens de avond- en nachturen kan leiden tot overbelasting van het elektriciteitsnet. De onderzoekers adviseren daarom om EV’s overdag op te laden, bijvoorbeeld op het werk of bij openbare laadstations.

Stijging piekvraag met 25%


De onderzoekers concludeerden dat als het huidige patroon van nachtelijk opladen aanhoudt, de piekvraag naar elektriciteit in iets meer dan tien jaar met 25% kan stijgen. Dit zou kunnen leiden tot de noodzaak voor extra elektriciteitsopwekking, mogelijk uit aardgas, of aanzienlijke investeringen in dure energieopslag.


Het verschuiven van oplaadgewoonten naar de daguren kan niet alleen de uitstoot van broeikasgassen verminderen, maar ook extra kosten voor elektriciteitsopwekking en -opslag voorkomen. Echter, commerciële en industriële klanten betalen vaak hoge tarieven op basis van hun piekverbruik, wat werkgevers kan ontmoedigen om laadstations te installeren, vooral als een groot deel van hun werknemers elektrisch rijdt.

Ook voor België


Hoewel de studie zich richt op Californië, zijn de bevindingen ook relevant voor België. De Vlaamse energieregulator VREG heeft al beleidsmaatregelen voorgesteld om de toekomstige belasting van het elektriciteitsnet te verminderen, zoals het stimuleren van trager opladen van EV’s op het laagspanningsnet. Naar verwachting zal het laagspanningsnet richting 2050 op veel plaatsen versterkt moeten worden om overbelasting te voorkomen.


Sectororganisatie Synergrid heeft eerder aangegeven dat het Belgische elektriciteitsnet de groei van het elektrische wagenpark aankan, mits het laden van voertuigen gespreid plaatsvindt. Ze waarschuwden: “Als iedereen zijn wagen op hetzelfde moment aansluit bij thuiskomst van het werk, ontstaat er een probleem.”

(Bron: hln.be – Afbeelding: Unsplash)