Hét grote probleem van elektrische auto’s in de winter: “Weinig mensen houden hier rekening mee”

Elektrische voertuigen (EV’s) ervaren in de winter een verminderde actieradius, voornamelijk door de extra energie die nodig is om zowel het interieur te verwarmen als de batterij op optimale temperatuur te houden.

Voorverwarmingsfunctie

Volgens Touring kan de actieradius bij temperaturen rond het vriespunt met 15% tot 25% afnemen, en bij korte ritten zelfs nog meer. Om dit effect te minimaliseren, wordt aangeraden de voorverwarmingsfunctie van de auto te gebruiken terwijl deze aan de laadpaal is aangesloten.

Hierdoor blijft de batterij-autonomie behouden en stapt men in een warme auto. Daarnaast verbruiken stoel- en stuurverwarming minder energie dan de volledige interieurverwarming, wat bijdraagt aan een efficiënter energiegebruik.

Bewust omgaan met energieverbruik

Door deze maatregelen toe te passen, kunnen EV-bestuurders het verlies in actieradius tijdens de wintermaanden beperken en comfortabel blijven rijden. Het is belangrijk om bewust om te gaan met het energieverbruik van verwarmingssystemen om de efficiëntie van de batterij te optimaliseren.

(Afbeelding: Unsplash)