Elke maand krijgen honderden Vlamingen te horen dat hun auto niet langer de weg op mag. De reden? Een te hoge uitstoot van roetdeeltjes. Sinds juli 2022 wordt bij dieselwagens de hoeveelheid uitgestoten roetdeeltjes gemeten met een deeltjesteller. De maximaal toegestane uitstoot bedraagt één miljoen deeltjes per kubieke centimeter.
Drie keer zakken betekent einde verhaal
Wanneer een voertuig drie keer niet slaagt voor de deeltjestellertest, krijgt het een rode kaart: “verboden tot het verkeer.” Dit betekent dat de auto enkel nog mag rijden naar huis, de garage of de keuring.
Volgens Het Belang van Limburg zijn sinds de invoering van deze test al 2.050 dieselvoertuigen (personenwagens en lichte vrachtwagens) in Vlaanderen uit het verkeer gehaald. De cijfers lopen tot en met 30 november 2024. Maandelijks worden ongeveer 400 autobezitters hierdoor getroffen.
Hoge kosten voor een nieuwe roetfilter
Het vervangen van een roetfilter is een dure ingreep. Afhankelijk van het merk kost een nieuwe filter tussen de 1.500 en 3.500 euro, maar dat biedt geen garantie op een goedkeuring bij een volgende test. “Als de roetdeeltjes al in de motor zitten, geraakt de wagen alsnog niet door de keuring, zelfs met een nieuwe filter,” verklaarde Vlaams Parlementslid Sofie Mertens (cd&v). “Zo nemen we letterlijk de mensen hun auto af.”
(Bron: Redactie 24 – Afbeelding: Freepik)