De familie Verhulst heeft opnieuw stof doen opwaaien. Niet met een nieuw seizoen van hun populaire realityreeks, maar met een onverwachte stap in de wijnwereld. Sinds afgelopen zaterdag ligt hun eigen roséwijn in de rekken bij Albert Heijn, met een prijskaartje van 7,99 euro. Wat bedoeld leek als een onschuldig lifestyleproject, heeft echter vooral in Nederland voor felle reacties gezorgd.
Vergelijkingen met de Meilandjes: toeval of bewuste zet?
De kritiek is niet mals. Volgens verschillende media en kenners lijkt het wijndebuut van de Verhulstjes sterk op wat Martien Meiland al jaren geleden deed. De flamboyante Nederlander zette zijn eigen wijnlabel succesvol op de kaart en bouwde een volledig imago rond zijn liefde voor wijn en zijn uitgesproken persoonlijkheid.
In het weekblad TV-Familie wordt Gert Verhulst zelfs beschuldigd van het “kapen” van Martiens handelsmerk. “Als je aan wijn denkt in combinatie met reality-tv, dan denk je aan Martien, niet aan Gert,” klinkt het. De timing en de aanpak van de Verhulstjes zouden volgens critici wel erg veel weg hebben van de Meiland-strategie.
Docusoap-dynamiek: meer dan entertainment?
Een opvallend patroon dat critici signaleren, is hoe beide families zich steeds meer lijken te profileren als karikaturen binnen hun realityprogramma’s. Gert zou zich ontpoppen tot de norse brombeer met droge humor, terwijl Martien blijft inzetten op zijn uitbundige, theatrale gedrag.
Die personages werken wel degelijk, want kijkcijfers blijven hoog en het publiek lijkt te genieten van de dynamiek. De lancering van een eigen wijn kan dan gezien worden als een logisch verlengstuk van dat zorgvuldig opgebouwde imago: de ene rosé van de nukkige kapitein, de andere van de flamboyante showman.
Gert blijft kalm: “De wijn past perfect bij mijn karakter”
Ondanks alle kritiek lijkt Gert Verhulst er rustig onder te blijven. Tijdens een korte reactie liet hij weten vooral trots te zijn op het eindproduct. “De rosé is zacht van smaak, net als mijn karakter,” grapte hij. Of het imago van de wijn net als zijn televisiewerk ook buiten België zal aanslaan, blijft nog af te wachten.
De wijn, met het etiket van ‘De Verhulstjes’, komt op de markt terwijl de opnames van het nieuwe seizoen in volle gang zijn. Toeval of een slimme marketingzet? In elk geval blijft de familie Verhulst zichzelf in de kijker spelen – zowel op tv als in de winkelrekken.
Een strijd om wie de echte wijnkoning(in) is?
Wat opvalt, is dat deze “wijnoorlog” niet zozeer draait om de kwaliteit van de rosé, maar om wie het recht heeft om wijn als handelsmerk te claimen binnen de realitywereld. Waar Martien Meiland als pionier geldt, lijken de Verhulstjes zich bewust of onbewust in dat spoor te nestelen.
De vraag is nu: kan er plaats zijn voor twee wijnfamilies op het realitytoneel? Of zal het publiek uiteindelijk partij kiezen in deze licht alcoholische machtsstrijd?
GERELATEERDE BERICHTEN:
(Afbeelding: YouTube)