Bedenkingen bij nieuwe verkeersregels voor motorrijders: “Meer boetes”

Na ruim vijftig jaar krijgt België een grondige update van zijn verkeerswetgeving. Vanaf 1 september 2026 treedt de vernieuwde ‘Code van de openbare weg’ in werking. Deze modernisering moet de verkeersveiligheid verbeteren en de regels duidelijker maken voor alle weggebruikers. Voor motorrijders brengt de hervorming tal van belangrijke veranderingen met zich mee. In dit artikel zetten we de nieuwe verkeersregels voor motorrijders uitgebreid op een rij.

Reddingsstrook

Wat veel motorrijders al jaren in de praktijk doen, wordt nu ook wettelijk toegestaan: bij filevorming op de snelweg mogen zij gebruikmaken van de zogenaamde ‘reddingsstrook’. Concreet betekent dit dat motorrijders zich tussen de twee meest linkse rijstroken mogen bewegen, op voorwaarde dat hun snelheid niet hoger ligt dan 50 km/u. Het snelheidsverschil met andere voertuigen mag bovendien maximaal 20 km/u bedragen. Deze maatregel moet zorgen voor een vlottere doorstroming én verhoogde veiligheid voor motorrijders.

Parkeren van motorfietsen

Ook de parkeerregels worden aangepakt. Motorfietsen mogen niet langer haaks op de rijrichting geparkeerd worden, tenzij daar expliciet toestemming voor gegeven is. In alle andere gevallen moeten motoren voortaan parallel aan de rijrichting geparkeerd worden. Bovendien geldt er een nieuwe norm voor parkeren op voetpaden: dit is enkel toegestaan wanneer er nog minstens 1,5 meter vrije doorgang overblijft voor voetgangers.

Inhaalverbod

Een andere opvallende wijziging is dat het verkeersbord C35 – dat een inhaalverbod aanduidt – voortaan ook van toepassing is op motorrijders. Dit was tot nu toe vaak onduidelijk. Motorrijders mogen in zones met dit bord dus niet langer andere voertuigen inhalen. Ook het zogenaamde ‘tripleren’, waarbij een weggebruiker een voertuig inhaalt dat zelf al aan het inhalen is, wordt volledig verboden – ongeacht het type voertuig.

Nieuwe verkeersregels voor motorrijders in groepsverband

Voor motorrijders die in groep rijden, verandert er ook heel wat. Waar vroeger een groep vanaf 15 rijders als zodanig werd beschouwd, geldt dat nu vanaf 10 deelnemers. De maximumomvang van een groep wordt vastgesteld op 100 motorrijders. Groepen tussen de 10 en 50 deelnemers mogen optioneel begeleid worden door signaalgevers. Groepen tussen de 50 en 100 motorrijders moeten verplicht begeleid worden door minstens twee signaalgevers. Groepen groter dan 100 zijn niet langer toegestaan en moeten opgesplitst worden. (lees verder onder de afbeelding)

nieuwe verkeersregels voor motorrijders

Dragen van een helm

Het dragen van een motorhelm blijft verplicht, maar er komt een belangrijke nuance bij. Wie zijn helm niet correct draagt – bijvoorbeeld door de kinband los te laten hangen – riskeert voortaan een boete. Het foutief dragen wordt juridisch gelijkgesteld aan het niet dragen van de helm. Deze wijziging benadrukt het belang van een correcte bescherming tijdens het motorrijden.

Dagrijlichten worden toegelaten

Motorrijders mogen tijdens de dag en bij goede zichtbaarheid overstappen van dimlichten naar dagrijlichten. Deze wijziging heeft als doel om de zichtbaarheid van motorrijders te verhogen, zonder andere weggebruikers te verblinden. Vooral op zonnige dagen kan dit de herkenbaarheid van motorvoertuigen op de weg verbeteren.

Voor- en nadelen van de nieuwe verkeersregels voor motorrijders

Voordelen:

  • Verhoogde verkeersveiligheid: Door duidelijke regels omtrent inhalen, parkeren en groepsritten wordt de veiligheid voor zowel motorrijders als andere weggebruikers verbeterd.
  • Officiële erkenning van bestaande praktijken: Het gebruik van de reddingsstrook bij filevorming wordt nu wettelijk toegestaan, wat zorgt voor meer duidelijkheid.
  • Betere zichtbaarheid: De mogelijkheid om dagrijlichten te gebruiken en de nadruk op correct helmgebruik dragen bij aan de zichtbaarheid en veiligheid van motorrijders.

Nadelen:

  • Beperking in parkeeropties: De verplichting om parallel te parkeren kan in sommige situaties minder praktisch zijn voor motorrijders.
  • Strengere handhaving: De nadruk op correct helmgebruik en het verbod op tripleren kunnen leiden tot meer controles en boetes.

De nieuwe ‘Code van de openbare weg’ brengt nieuwe verkeersregels voor motorrijders met zich mee. Het is essentieel voor motorrijders om zich bewust te zijn van deze wijzigingen en hun rijgedrag hierop aan te passen om boetes te vermijden en bij te dragen aan een veiligere verkeersomgeving.

GERELATEERDE ARTIKELEN:

(Bron: AutoWeek – Afbeeldingen: Unsplash)