Herman Brusselmans heeft in De Tafel van Gert stevige kritiek geuit op het gedrag van fietsers in Gent. Sinds hij vader werd van zoontje Roman kijkt hij volgens eigen zeggen helemaal anders naar het verkeer, vooral tijdens de drukke schooluren.
“Ik vind het doodgevaarlijk”
Brusselmans vertelde in het programma dat hij zich vaak onveilig voelt wanneer hij zijn zoon met de fiets van school gaat ophalen. “Ik vind het doodgevaarlijk wanneer ik mijn zoontje ga afhalen van school om half vier ’s middags met een fiets met een kinderstoeltje op”, klonk het. Opvallend genoeg wijst hij daarbij niet naar automobilisten als grootste probleem, maar naar andere fietsers.
Frustratie over roekeloos gedrag
Volgens de schrijver houden veel fietsers zich onvoldoende aan de verkeersregels. Hij ergert zich aan hoge snelheden, het negeren van voorrang en fietsers die rijden op plaatsen waar dat eigenlijk niet toegelaten is. Dat gedrag zorgt volgens hem geregeld voor gevaarlijke situaties, zeker in een drukke stad als Gent waar veel weggebruikers dicht op elkaar bewegen.
Geen fiets meer voor schoolritten
De frustratie is intussen zo groot geworden dat Brusselmans een opvallende keuze maakte. Hij heeft beslist om zijn zoon niet langer met de fiets van school op te halen. “Ik ben het gedrag van de agressieve fietsers helemaal beu en ga mijn zoontje enkel nog afhalen met een taxi. Het kost wat geld, maar het redt je leven!”, zei hij.
Breder debat over verkeersveiligheid
De uitspraken van Brusselmans sluiten aan bij een bredere discussie over verkeersveiligheid in steden waar het fietsverkeer sterk is toegenomen. In drukke fietssteden zoals Gent ontstaan steeds vaker spanningen tussen verschillende weggebruikers, zeker tijdens piekmomenten zoals de schooluren. Voor Brusselmans speelt daarbij vooral de veiligheid van zijn kind een doorslaggevende rol.
Volgtip: mis geen enkele Mancho-update meer!
Fan van onze artikels? Voeg Mancho toe als voorkeursbron in Google Nieuws en je krijgt onze beste content gewoon rechtstreeks op je tijdlijn! Volg ons hier…